چگونه درد زخم را مدیریت کنیم

درد به معنای حس ناراحتی و رنج جسمانی است که با یک اختلال بدنی مرتبط است، مانند یک بیماری یا آسیب بدنی. علت، نوع و شدت درد در افراد بسیار متفاوت است.

چگونه درد زخم را مدیریت کنیم

علل درد زخم

علل درد زخم به دو دسته تقسیم می شود:

ناکسپتیو

نوروپاتیک

با توجه به اتحادیه جهانی انجمن های بهبود زخم، درد زخم می تواند ناشی از آسیب بافتی ( درد ناکسپتیو ) و یا ناشی از اختلال عملکرد سیستم عصبی ( درد نوروپاتیک ) باشد. هر دو نوع زخم ریشه های منحصر به فرد و ویژگی های منحصر به فرد خود را داشته و روش های درمان آن ها متفاوت است.

کلینیک تخصصی درمان زخم دکتر مشتاق به همراه کادر تخصصی خود در زمینه درمان انواع زخم ها، از جمله درمان زخم بستر، درمان زخم عفونی، درمان زخم پای دیابتی ، درمان زخم سوختگی با پشتوانه ای قوی از تجربه و تخصص همکاران و اساتید دانشگاهی در خدمت شما هموطنان عزیز می باشد.

انواع درد زخم

درد ناکسپتیو

درد ناکسپتیو، درد ناخوشایندی است که مانند خنجر زدن حس می شود و درد، تیز و بسیار شدید است . این درد پاسخ به آسیب بافتی است که به اعصاب درگیر شده هشدار می دهد تا پیامی را که نشان دهنده درد است را به مغز ارسال کنند.

درد نوروپاتیک

درد نوروپاتیک مانند سوزش، سوزن زدن و تیر کشیدن در ناحیه آسیب دیده احساس می شود و ریشه این درد مزمن است. این درد ناشی از آسیب یا اختلال عملکرد سیستم عصبی است.

علائم و نشانه های درد زخم

در حالی که درد ناکسپتیو و نوروپاتیک به عنوان مبنای پزشکی برای درد به کار می روند، علائم و علل درد به شرح زیر است:

درد پس زمینه: درد پس زمینه می تواند یک درد ناگهانی و مکرر، حتی در حالت استراحت در محل زخم باشد.

درد تصادف: درد تصادف در ناحیه زخم در طول روز در فعالیت های ساده مانند عطسه، سرفه، راه رفتن یا تغییر موقعیت بدن رخ می دهد.

درد رویه ای: درد رویه ای به طور مستقیم مربوط به فعالیت ها و فرآیندهایی مانند تغییر روزانه پانسمان زخم مرتبط است.

درد عمل جراحی: درد عمل جراحی ناشی از مداخلات زخم تهاجمی مانند دبریدمان زخم و یا نمونه برداری از بافت است.

برخی از خدمات کلینیک زخم دکتر مشتاق، کلینیک درمان زخم خوب در تهران ، کلینیک تخصصی زخم: