درد و ناراحتی یکی از بخش های اصلی آزار دهنده ی جراحت ناشی از زخم سوختگی و بازسازی آن می باشد. بسیاری از بیمارانی به ما می گویند که یکی از آزار دهنده ترین موارد درد های ادامه داری است که حتی بعد از ترخیص از بیمارستان نیز با آن درگیر می باشند.

این درد های ادامه دار ناشی از زخم سوختگی می تواند با بخش های مختلفی از زندگی شما تداخل داشته باشد که شامل مواردی مانند موارد زیر می باشد:

• خواب: درد می تواند خوابیدن و یا خواب ماندن شما را سخت کرده و فرایند خواب شما را تحت تاثیر قرار دهد.
  • توانایی کار کردن : درد می تواند توانایی شما برای کار کردن و ارتباطات کاری تان را تحت تاثیر قرار داده و محدود بسازد.
  • خلق و خو : درد می تواند منجر به بروز افسردگی و اضطراب در شما شود: خصوصا در مواقعی که درد بسیار مزمن است و برای مدت زمان طولانی ادامه می یابد.
  • کیفیت زندگی : درد می تواند مانع از لذت بردن شما از زمان هایی شود که مورد علاقه ی شما هستند و مانع از لذت بردن از فعالیت های مورد علاقه تان شود و به این ترتیب کیفیت زندگی تان را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • ترمیم یافتن : درد ناشی از زخم سوختگی می تواند در روند بهبودی و ترمیم شما از طریق ممانعت از خواب و استراحت کافی و یا تمرین های مدوام و داشتن تغذیه ای مناسب تداخل ایجاد نماید.

مدیریت درد بعد از زخم سوختگی

اگر که شما دردی را احساس می کنید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

مواردی که باید به خاطر داشته باشید:

• درد ناشی از زخم سوختگی بسیار پیچیده است و به بررسی های مداوم و با دقت توسط پزشک معالج شما نیاز دارد تا به این منظور بهترین مسیر و شیوه ی درمانی را برای شما پیدا کرده و به کار بگیرد.
  • مدیریت و کنترل درد زخم سوختگی در برخی از مواقع به مجموعه ای از رویکرد های جامع و میان رشته ای نیاز دارد و ممکن است نیاز به درمان دارویی و غیر دارویی همزمان با هم داشته باشید، و از این رو نیز شاید نیاز به همراهی تیمی گروهی از متخصصان مختلف ، مانند پزشک معالج، روانشناس، فیزیوتراپیست با هم دیگر باشد.
  • مزمن بودن و ادامه دار بودن درد زخم سوختگی الزاما به اندازه و میزان شدت جراحت وارد شده ناشی از زخم سوختگی بستگی ندارد. ممکن است زخم سوختگی هایی در اندازه های بسیار کوچک به شدت درد ناک باشند، در حالی که زخم سوختگی هایی در ابعاد گسترده تر درد زیادی را به دنبال نداشته باشند.

قدم اول : فهمیدن و یافتن نوع درد

انواع مختلفی از درد های مرتبط با زخم سوختگی وجود دارد، و درد هر فرد منحصر به فرد خودش می باشد. در واقع هر فردی که دچار جراحت سوختگی شده است، دردی مختص به خود را تجربه می کند. یافتن نوع درد، میزان شدت آن و مدت زمانی که زمان می برد، می تواند در ارائه و گرفتن بهترین شیوه ی درمانی موثر باشد.

پزشک معالج شما احتمالا از شما در خصوص انواع مختلف درد سوال خواهد کرد.

• شدت درد زخم سوختگی: درد شما در چه حدی است، برای این منظور معمولا گفته می شود که به آن بین ۰ تا ۱۰ امتیاز دهید و آن را رتبه بندی کنید، به این معنی که ۰ یعنی هیچ دردی احساس نمی شود و ۱۰ به معنی بدترین حالت درد می باشد.
  • مدت زمان درد: این درد برای چه مدت زمانی طول می کشد ( برای مثال: چند ساعت تا چند روز ).
  • زمان های شروع درد: در چه زمان هایی درد شما افزایش یافته و بدتر می شود ( در طول روز، شب، یا در طول انجام یک سری فعالیت های مشخص ).
  • کیفیت درد زخم سوختگی: چگونه درد احساس می شود ( برای مثال – درد با لکه، خارش، درد و یا لرز همراه باشد ).
  • تاثیر درد: این که این درد چه تاثیری بر احساسات شما دارد و یا چگونه بر روی فعالیت ها و کار های شما تاثیر می گذارد.
  • خارش: آیا درد شما به همراه خارش می باشد، که این موضوع می تواند نشانه ای از فرایند بهبودی و ترمیم پوست تان باشد.

دیگر اطلاعات مهمی که می تواند به پزشک معالج شما در ارائه ی درمان مناسب شما کمک کند شامل موارد زیر می باشد:

• اگر تجربه ی دردی مزمن و یا حاد را قبل از وقوع جراحت ناشی از سوختگی دارید.
  • داشتن تجربه ی مشکلاتی مانند بی خوابی، افسردگی، یا اضطراب قبل یا بعد از جراحت سوختگی.
  • داروهایی که در گذشته برای درد استفاده کرده اید.
  • تا چه اندازه ای درد شما می تواند فعالیت ها و عملکرد های به خصوص شما را مختل نماید.
  • آن دسته از فعالیت هایی که می تواند درد زخم سوختگی شما را بهتر یا حتی بدتر کند.

مدیریت درد بعد از زخم سوختگی

قدم دوم : درمان کردن درد

استفاده از داروها

داروهای مسکن مورفینی

از جمله رایج ترین دارو هایی می باشند که در بیمارستان ها تجویز می شوند و داده می شوند. با این حال، شاید این دارو ها برای درد های مزمن تاثیر کم تری داشته باشند. عوارض جانبی دارو، مانند یبوست، و بی حالی نیز از جمله مواردی هستند که می توانند مشکل ساز شوند. از این رو پزشک معالج معمولا به شما کمک می کنند تا برای جلوگیری از اعتیاد و وابستگی به این دارو ها و مشکلاتی که به دنبال دارد، مصرف آن را به تدریج کم تر کنید.

دارو های بدون نسخه ی درمانی مانند دارو های غیر استروئیدی ضد التهاب ( برای مثال ایبو پروفن ها )

که می توانند برای تسکین درد های طولانی مدت تر مورد استفاده قرار بگیرند. استفاده ی طولانی مدت از دارو های غیر استروئیدی ضد درد مانند ایبو پروفن ها برای تسکین درد های طولانی مدت می تواند یک سری عوارض جانبی جدی را به دنبال داشته باشد و در نتیجه باید تحت نظارت پزشک معالج تان مصرف شوند.

دارو های ضد تشنج مانند گاباپنتین و پره گابالین

در برخی از موارد برای کنترل درد های عصبی و نوروپاتیک مفید می باشد، اما تاثیر آن از شخصی به شخص دیگر متفاوت می باشد. این دارو ها از طریق تغییر مسیری که بدن درد را حس می کند، عمل می کنند.

دارو های خواب آور

اگر که درد زخم سوختگی که با آن درگیر هستید با خواب تان تداخل ایجاد کند، می توانید از پزشک خود درخواست دارو های خواب آور ایمن را داشته باشید.

دارو های ضد افسردگی

بعضی از دارو های ضد افسردگی، حتی در مواردی که افسردگی وجود ندارد، موجب تسکین درد برای برخی از افراد می شود و در روند درمانی ان ها موثر می باشد. دارو های ضد افسردگی همچنین می توانند به فرایند خواب نیز کمک کنند. ممکن است پزشک معالج تان با شما در خصوص تجویز دارو های ضد افسردگی به عنوان یکی از راه های کنترل درد مزمن همراه دیگر خدمات درمانی صحبت کند.

قدم سوم: سازگار شدن با درد

افراد مختلف برای رویارویی با شرایط سخت و یا ناراحتی های جسمانی شیوه های متفاوتی را در پیش می گیرند. شیوه ی برخورد و کنار آمدن تان با دردی که دارید تاثیر به سزایی در روند تحمل درد و میزان دردی که حس می کنید دارد. در تمامی شرایط سخت، فرد سعی می کند با ایجاد تغییراتی در موقعیت، تغییراتی در خودش با شرایط کنار بیاید. که این موارد می توانند استایل ها فعال سازگاری در نظر گرفته شوند. به گفته ی محققان بهتر است ببینید موقعیت مورد نظر تا چه اندازه تحت کنترل شما می باشد و سپس بر همین اساس شیوه ی مناسب کنار آمدن با شرایط را انتخاب کنید.

Source: www.msktc.org