عوارض درمان نکردن زخم پای دیابتی

آسیب دیابت به عروق و بافت های عصبی سالهاست که در بین افراد مبتلا به دیابت شایع است. اختلالات گردش خون در عروق باعث می شود زخم ها به راحتی به ویژه در ناحیه پا ایجاد شود. در درمان زخم های ایجاد شده، قند خون باید کنترل شود، درصورت وجود عفونت و بافت های نکروتیک با توجه به ویژگی های زخم مراقبت و پانسمان مناسب باید انجام شود. درمان طول می کشد و به صبر نیاز است. اگرچه در طی روند بهبود مراقبت از زخم انجام می شود اما ممکن است نتیجه برعکس شود. در افراد مبتلا به دیابت، حتی کوچکترین زخم در بدن مهم است و به پیگیری دقیق و درمان نیاز دارد. تاخیر در بهبود و یا ضعیف زخم دیابتی، زندگی روزمره را دشوار می سازد.

انواع زخم پای دیابتی

دو نوع زخم مرتبط با دیابت وجود دارد:

زخم های مرتبط با علل داخلی: زخم های پوستی، ناخن های فرورفته و پینه ها ممکن است باعث از بین رفتن و یا ایجاد التهاب در اطراف پوست و یا سایر بافت های آن شود.

زخم های مرتبط با علل خارجی: بریدگی ها، زخم های جراحی، سوختگی ها، ضربات، کبودی ها

علائم و نشانه ها

زخم پای دیابتی ممکن است شامل علائم و نشانه های زیر باشد:

• زخم کاملا بدون درد و یا همراه با درد مزمن
  • تورم، قرمزی، افزایش حرارت، درد و از دست دادن عملکرد
  • خونریزی، بوی بد و بافت مرده
  • تب و / یا لرز

وقتی صحبت از زخم های دیابتی می شود زخم پای دیابتی به ذهن می رسد. ۱۵٪ بیماران دیابتی مبتلا به زخم پای دیابتی هستند. آمپوتاسیون (قطع انگشت یا پا) در ۲۴-۱۴ درصد از بیماران مبتلا به زخم های دیابتی مورد نیاز است.

زخم پا، اولین فرآیند زخم است که باعث قطع عضو می شود. قطع غیر تهاجمی اندام تحتانی اغلب به دلیل زخم های دیابتی است.

زخم ها در افراد مبتلا به دیابت به ۳ دلیل اصلی زیر شایع تر است:

• وقتی یک آسیب عصبی (نوروپاتی) اتفاق می افتد، بیمار مبتلا به دیابت ممکن است متوجه زخم یا بریدگی تا زمانی که بدتر نشده و یا التهاب نداشته باشد، نشود.
  • با توجه به تضعیف سیستم ایمنی، مکانیسم های طبیعی بدن می توانند مختل شوند و حتی یک زخم ساده می تواند به یک زخم عمیق عفونی تبدیل شود.
  • بیماران مبتلا به دیابت به علت انسداد عروق خونی، در معرض خطر بیشتر زخم، به خصوص در پاها هستند. در عین حال جریان خون کمتری در این مناطق وجود دارد، بنابراین خطر التهاب و خطر ابتلا به زخم مزمن وجود دارد.

عفونت زخم پای دیابتی

درمان نکردن عفونت پای ناشی از دیابت باعث قطع عضو و مرگ می شود. آموزش پیشگیری و درمان عفونت پا دیابتی در بیماران دیابتی بسیار مهم است. اول از همه، بیماران دیابتی باید قند خون خود را به خوبی کنترل کنند. آنها به مراقبت خوب پا، با نپوشیدن کفش های تنگ و استفاده از کرم مرطوب کننده برای پا نیاز دارند. عفونت های پای دیابتی در مبتلایان به دیابت ممکن است در مراحل اولیه جدی گرفته نشوند، اما با توجه به نتایج می تواند منجر به از دست رفتن پا و حتی مرگ شود.

قانقاریا

قانقاریا معمولا در انگشتان پا، پس از یک رویداد مانند ضربه یا آسیب به پوست و یا در اثر عفونت پا یا انگشتان ایجاد می شود. پرفسور Cüneyt Köksoy اظهار داشت که  پیشرفت زخم یا عفونت می تواند منجر به قانقاریا شود، که این به معنای از دست دادن عملکرد انگشتان است. برای اینکه این فرآیند رخ دهد، باید انسداد عروقی وجود داشته باشد که اساسا تغذیه بافت ها را مختل کند. بنابراین، وجود قانقاریا در انگشتان، معمولا نشانه ی گرفتگی عروقی است. با این حال بعضی از واسکولیت ها، به غیر از انسداد عروق، می توانند علائم قانقاریا را در برخی از عفونت های خاص ایجاد کنند. مهمترین مشکلات که باعث قانقاریا در پاها می شود، در اثر انسداد رگ های پا به علت دیابت است. شایعترین حالتی که در بیماران دیابتی دیده می شود انسداد رگ های زیر زانو، ساق پا و مچ پا، اغلب همراه با زخم پای دیابتی است. گاهی اوقات انسداد زیر زانو ممکن است به دلیل دیابت نبوده و علت آن آترواسکلروز باشد. مهمترین علامت دیابت در ارتباط با بیماری های عروقی، زخم های بدون درد در انگشتان پا، کبودی، تورم، قرمزی و عفونت های ناخوشایند و قانقریای سیاه رنگ در پا و پاشنه است.

مرگ

Dr. Gümüş اظهار داشت که دیابت بزرگترین رویداد بین المللی است. او توضیح داد که بیماری های قلبی عروقی مرتبط با دیابت نتایج بدتری از سرطان دارد. مقایسه میزان بقای ۵ ساله بیماران مبتلا به سرطان با زخم پای دیابتی نشان داد که، تنها ۲ مورد از سرطان از میزان مرگ و میر ناشی از دیابت عبور کرد.

در کلینیک زخم دکتر مشتاق، با استفاده از جدیدترین روش های درمان زخم های مزمن، توسط تیم حرفه ای و مجرب، زخم های بیماران عزیز به طور قطعی و تضمینی درمان خواهد شد.

برخی از خدمات کلینیک زخم دکتر مشتاق، کلینیک درمان زخم