عملکرد های اولیه در بیماران دچار سوختگی

به طور کلی، سوختگی بیش از سطح بدن، سوختگی شدید است. با این حال، حتی سوختگی کوچک قسمت های حیاتی بدن مانند صورت، دست، پا و ناحیه تناسلی با الکتریک، رعد و برق و مواد شیمیایی مهم است. با توجه به اثرات موضعی و شدت سوختگی ها، اثرات سیستماتیک وجود دارد. درمان سوختگی را با توجه به پنج روز اول دوره حیاتی و شروع دوره پیشرفته با از بین رفتن خطر حیاتی (دوره پیشگیری از عوارض سوختگی و ترمیم و تنظیم سوختگی) می توان در دو گروه دسته بندی کرد.

عملکرد های اولیه در بیماران دچار سوختگی

آسیب سلولی زمانی که درجه حرارت در بافت بیش از ۴۴ درجه سانتیگراد باشد شروع می شود. درجه و میزان زخم با درجه حرارت و مقدار عامل سوختگی و همچنین مدت زمان قرار گرفتن در معرض آن تعیین می شود. پرفیوژن بافت در طی سوختگی عامل دیگری است.قسمتی که پرفیوژن ضعیف دارد، به دلیل ناکافی بودن مکانیزم مبادله گرما بیشتر در معرض اثر سوختگی قرار دارد. در تمام سوختگی ها، نفوذ پذیری مویرگی یا به طور مستقیم به علت آسیب اندوتلیوم مویرگی یا به طورغیرمستقیم در ارتباط با انتشار کینین ها دچار اختلال می شود. سیستم مویرگی آسیب دیده باعث نشت مایع بیش از حد می شود. با از دست دادن مایعات غیر طبیعی در ناحیه سوختگی، تبخیر از ناحیه سوختگی افزایش می یابد. در مراحل اولیه درمان سوختگی، دو مشکل مهم بالینی وجود دارد:

شوک: شوک نوروژنیک که معمولا در عرض چند دقیقه توسط درد حاد ایجاد می شود و شوک هیپوولمیک که توسط عوامل مرتبط با آسیب مویرگی و سوختگی تعیین می شود.

عفونت: خطری است که سلول های مرده محیط را برای رشد باکتری فراهم می کنند و تا زمانی که بافت حذف یا جذب شود ادامه دارد.  علاوه بر این، اختلال در گردش خون در ناحیه سوختگی، از رسیدن اجزای سلولی سیستم دفاع میزبان و آنتی بیوتیک ها در جریان خون جلوگیری می کند و سبب گسترش عفونت می شود.

مراحل درمان سوختگی

اقداماتی که در تصادف باید انجام شود:

بررسی راه های تنفسی: اگر در درجه اول به آن اهمیت داده نشود سبب مرگ می شود. تزریق O2 توسط ماسک اکسیژن به انتشار کربوکسی هموگلوبین پس از استنشاق کمک می کند.

خنک سازی: کاربرد سرما دارای دو اثر مهم است، مانند اثر ضد درد و کاهش عمق سوختگی. از آنجا که اعمال سرما در نیم ساعت اول فقط اثر ضد درد دارد، خطر هیپوترمی بیمار نباید فراموش شود. اگر لازم نباشد نباید استفاده شود.

پوشش:  قسمت هایی که سوختگی در آن بزرگ است با یک پوشش تمیز و استریل پوشانده شده و بیمار باید در اسرع وقت به بیمارستان منتقل شود. مواد مورد استفاده برای پوشش نباید با آب مرطوب شود. این به تبخیر و هیپوترمی کمک می کند.

اطلاع رسانی مرکز سوختگی: اگر بیمار سوختگی داشته باشد، باید به مرکز سوختگی یا مرکز بهداشتی منتقل شود چون ممکن است مداخله اضطراری انجام شود. تعداد بیماران دچار سوختگی، شرایط عمومی بیماران، میزان سوختگی، وجود آسیب های دیگر، وجود آسیب تنفسی و زمان  رسیدن به مرکز باید گزارش شود.

کمک های اولیه در سوختگی: هنگام مواجه با یک بیمار دچار سوختگی :

• دسترسی به عروق و شروع درمان جایگزین مایعات
  • تسکین درد، در حال حاضر، مناسب ترین داروهای ضد درد عبارتند از پتیدین یا مورفین و باید توسط مسیر IV انجام شود.
  • پروفیلاکسی کزاز: در همه موارد سوختگی مطلقا ضروری است.
  • پروفیلاکسی آنتی بیوتیکی سیستمیک: اگر شرایط استریلی وجود نداشته باشد، باید پروفیلاکسی سیستمیک با یک عامل موثر در برابر استافیلوکوک ها و استرپتوکوک ها انجام شود.
  • تعیین گستردگی و عمق سوختگی: باید پس از اولین مداخله انجام شود.
  • بررسی زخم ها
  • تشخیص درصد سوختگی: اولین کاری که باید انجام شود تشخیص است. با روش قانون عدد ۹ یا والاس، درصد سوختگی بدن مشخص می شود.

درمان سوختگی حاد

تشخیص وقوع سوختگی در یک منطقه بسته و یا باز ممکن است با احتمال وقوع آسیب تنفسی همراه باشد. بررسی سوختگی های روی صورت، لب ها، بینی و ریه ممکن است سرنخ هایی در مورد تاثیر سوختگی بر سیستم تنفسی به دست دهد. تشخیص استریدور در معاینه فیزیکی و کاهش اشباع O2 و افزایش غلظت CO2 در تحلیل گاز خون شریانی احتمال لوله گذاری را افزایش می دهد. مناسب ترین مسیر لوله گذاری اندونزال است.

چه در سوختگی جزئی چه کامل، سوختگی گردن به علت ایجاد ورم خطرناک است و ممکن است به تراکئوستومی  یا لوله گذاری برای مطمئن بودن از باز بودن راه تنفسی نیاز باشد. از تراکئوستومی تا حد امکان باید اجتناب کرد. ورم و سوختگی بافت جراحی را مشکل می کند و همچنین راه را برای ایجاد عفونت باز می کند. به طور کلی، در بزرگسالان سوختگی های ۱۵٪ و  در کودکان ۱۰٪ سوختگی های بزرگ است و باید درمان شوند. با این حال، سوختگی ها، از جمله در ناحیه صورت، دست، پاها و ناحیه تناسلی، حتی اگر نسبت به این نسبت کوچک تر باشد، به علت موقعیت آنها  باید توسط متخصص زخم درمان شوند.

source: ttb.org.tr