منوی سایت

زخم پوستی که بهبود نمی یابد ، به آرامی بهبود می یابد یا بهبود می یابد اما تمایل به عود دارد به عنوان یک زخم مزمن شناخته شده است. برخی از دلایل زخم های مزمن (مداوم) پوستی می تواند شامل تروما ، سوختگی ، سرطان پوست ، عفونت یا بیماری های زمینه ای مانند دیابت باشد. زخم هایی که مدت طولانی برای بهبودی لازم دارند نیاز به مراقبت ویژه دارند.

علل زخم های مزمن

برخی از دلایل ایجاد زخم مزمن پوست می تواند شامل موارد زیر باشد:

• بی تحرک بودن (صدمات فشار یا زخم بستر) ، جایی که فشار موضعی مداوم جریان خون را محدود می کند.
  • آسیب دیدگی قابل توجهی به پوست
  • جراحی – برش ها (بریدگی های انجام شده در طول عمل) ممکن است آلوده شده و بهبودی کندی را داشته باشند.
  • سوختگی های عمیق
  • شرایط پزشکی اساسی مانند دیابت یا برخی از انواع بیماری های عروقی
  • انواع خاصی از عفونت
  • مشکلاتی که در آن فقدان حساسیت وجود دارد ، باعث می شود آسیب های روزمره منجر به زخم شود – مانند نوروپاتی دیابتی و جذام.

روند بهبودی

روند بهبود زخم پوست از الگوی قابل پیش بینی پیروی می کند. اگر یک یا چند مرحله بهبودی قطع شود ، ممکن است یک زخم بهبود نیابد. مراحل ترمیم زخم طبیعی شامل موارد زیر است:

• مرحله التهابی – رگ های خونی در محل انقباض (سفت شدن) برای جلوگیری از خونریزی و پلاکت ها (سلول های مخصوص لخته شدن) برای ساختن لخته جمع می شوند. پس از اتمام لخته ، رگ های خونی گسترش می یابند تا حداکثر جریان خون به زخم برسد. به همین دلیل است که در ابتدای بهبودی زخم احساس گرمی دارد و قرمز به نظر می رسد. گلبول های سفید خون به سمت زخم می روند تا میکروب ها و سایر عوامل خارجی را نابود کنند. سلولهای پوستی در زخم تکثیر و رشد می کنند.
  • مرحله فیبروبلاستیک – کلاژن ، فیبر پروتئینی که استحکام خود را به پوست می دهد ، در داخل زخم شروع به رشد می کند. رشد کلاژن لبه های زخم را تشویق می کند تا به هم بپیوندند و بسته شوند. رگ های خونی کوچک (مویرگ ها) در محل تشکیل می شوند.
  • مرحله بلوغ – بدن مرتباً کلاژن بیشتری می افزاید و منطقه زخمی را درمان می کند. این ممکن است ماهها یا حتی سالها طول بکشد. به همین دلیل است که زخم ها با گذشت زمان از بین می روند و باید بعد از بهبودی آنها برای مدتی مراقب زخم ها باشیم.

موانع ترمیم زخم

عواملی که می توانند روند بهبود زخم را کندتر کنند عبارتند از:

• پوست مرده (نکروز) – پوست مرده و مواد خارجی در روند بهبودی دخالت می کنند.
  • عفونت – یک زخم باز ممکن است یک عفونت باکتریایی ایجاد کند. بدن به جای ترمیم زخم ، با عفونت مبارزه می کند.
  • خونریزی – خونریزی مداوم حاشیه زخم را از هم جدا می کند.
  • آسیب مکانیکی – به عنوان مثال فردی که بی حرکت است به دلیل فشار و اصطکاک مداوم در معرض خطر زخم بستر است.
  • رژیم غذایی – انتخاب های غذایی نامناسب ممکن است بدن را از مواد مغذی مورد نیاز برای بهبود زخم ، مانند ویتامین C ، روی و پروتئین محروم کند.
  • شرایط پزشکی – مانند دیابت ، کم خونی و برخی از بیماریهای عروقی که جریان خون را به آن منطقه محدود می کند یا هر اختلالی که مانع کار درست سیستم ایمنی بدن شود.
  • زخمهای سنی. این زخم ها تمایل به بهبودی کمتری در افراد مسن دارند.
  • داروها – داروهای خاص یا روشهای درمانی مورد استفاده در مدیریت برخی شرایط پزشکی ممکن است در روند بهبودی بدن اختلال ایجاد کند.
  • سیگار کشیدن – استعمال سیگار باعث عدم بهبودی می شود و خطر عوارض را افزایش می دهد.
  • رگهای واریس – محدود بودن جریان خون و تورم می تواند منجر به شکسته شدن پوست و زخم مداوم شود.
  • خشکی – زخم ها (مانند زخم های پا) که در معرض هوا قرار دارند احتمال التیام کمتری دارند. سلولهای مختلف درگیر در بهبود ، مانند سلولهای پوستی و سلولهای ایمنی بدن ، نیاز به یک محیط مرطوب دارند.

روش های تشخیص

باید علت زخم مزمن مشخص شود تا عوامل زمینه ای کنترل شوند. به عنوان مثال ، اگر یک زخم پا در اثر دیابت ایجاد شده باشد ، پزشک شما سطح قند خون شما را بررسی خواهد کرد و ممکن است به شما توصیه کند که در آینده به پزشک متخصص مراجعه کنید تا در آینده از ایجاد زخمهای مکرر جلوگیری شود. در مورد زخم ناشی از واریس ، ممکن است نیاز به درمان جراحی رگها باشد. روشهای تشخیص زخم مزمن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• معاینه جسمی شامل معاینه زخم و ارزیابی عصب و خونرسانی
درباره کلینیک درمان زخم دکتر مشتاق