زخم عفونی چیست

زخم عفونی زخم هایی هستند که در آن، باکتری ها یا سایر میکرو ارگانیسم ها جمع شده اند و باعث تاخیر در روند بهبود زخم یا بدتر شدن زخم می شوند. بیشتر زخم ها معمولاً توسط باکتری ها عفونی می شوند. در هر صورت زخم های عفونی زمانی ایجاد می شوند که سیستم دفاعی بدن ضعیف شده و نمی تواند از رشد طبیعی باکتری ها جلوگیری کند. عفونت های زخم ناشی از جراحی یک خطر جدی برای سلامتی است، زیرا مطالعات نشان داده است که ۷۰ درصد از مرگ بیماران تحت عمل جراحی، ناشی از عفونت های جراحی است.

زخم عفونی چیست

علل ایجاد زخم عفونی

اغلب موارد زخم آلوده بوسیله باکتری ها ایجاد می شوند که نشأت گرفته از پوست، سایر قسمت های بدن و یا محیط خارج هستند. پوست، حاوی باکتری ای است (فلور طبیعی) که اگر پوست آسیب ندیده باشد، معمولا بدون ضرر است. با این وجود هنگامی که یک زخم ایجاد می شود مانع محافظی که توسط پوست وجود دارد از بین می رود و این فلور طبیعی می تواند در ناحیه زخم شده، جمع شود که موجب آسیب بیشتر بافتی و طولانی تر شدن دوره التیام زخم بوسیله ایجاد التهاب در آن ناحیه می شود.

از شایع ترین باکتری هایی که باعث ایجاد عفونت زخم می شوند می توان به استافیلوکوکوس اورئوس و سایر گروه های استافیلوکوک را نام برد. آلودگی از سایر قسمت های بدن نیز ممکن است باعث عفونت زخم شود. استفاده از روش های ضعیف در پانسمان زخم و شرایط غیر بهداشتی نیز ممکن است منجر به وقوع عفونت در ناحیه زخم شوند.

علایم و نشانه ها

زخم آلوده ممکن است با ویژگی هایی از قبیل افزایش یا نداوم درد، قرمزی یا تورم، ترشح چرک با تخلیه کردن آن، بوی بد یا عدم بهبود زخم مشخص شود.

⇐ کلینیک تخصصی درمان زخم دکتر مشتاق به همراه کادر تخصصی خود در زمینه درمان انواع زخم ها، از جمله درمان زخم بستر، درمان زخم عفونی، درمان زخم پای دیابتی ، درمان زخم سوختگی با پشتوانه ای قوی از تجربه و تخصص همکاران و اساتید دانشگاهی در خدمت شما هموطنان عزیز می باشد.

چه کسانی در معرض خطر قرار دارند

افرادی که به دلایلی از قبیل دیابت یا مسن بودن، تحرک کمتری نسبت به بقیه دارند در معرض خطر ابتلا به عفونت های زخم هستند، زیرا نمی توانند به آسانی از عفونت جلوگیری کنند.

عوارض جانبی

زخم های آلوده می توانند عوارض جدی موضعی و بدنی داشته باشند. جدی ترین عوارض موضعی زخم های آلوده، زخم های غیر بهبودی است که موجب درد و ناراحتی قابل توجه در بیمار می شود. عفونت همچنین می تواند بر بافت های اطراف نیز تاثیر گذارد و ممکن است عفونت میکروبی پوستی (سلولیت) یا یک عفونت میکروبی حاد یا مزمن (استئومیلیت) ایجاد کند. اگر عفونت به رگ های خوبی برسد، میکروب ها در بدن انتشار می یابند و باعث ایجاد عفونت در مناطق دیگر بدن می شوند.

روش های درمان زخم عفونی

فاکتور اصلی که باید در عفونت های زخم مورد توجه قرار گیرد مراقبت مناسب از زخم است. یک زخم نیاز به یک محیط مرطوب (و نه خیس) برای عملکرد مناسب سلول های مسئول در بهبود زخم دارد. توصیه می شود که مرهم (پانسمان) قرار گرفته روی زخم به صورت روزانه (و چند بار در روز) عوض شوند و به منظور کاهش خطر ابتلا به عفونت بیشتر، اقدامات احتیاطی مناسب (شستن دست قبل از پانسمان زخم، استفاده از تجهیزات استرلیزه و غیره) در طول مراحل مرهم گذاری (پانسمان) بر روی زخم انجام شود. تعدادی از پانسمان های نوین امروزی که در دسترس نیز هستند، نیاز به تعویض کمتری نسبت به پانسمان های معمولی دارند و از مزایای قابل توجهی برای بهبود سریع زخم ها برخوردار هستند.

استفاده از آنتی بیوتیک ها، چه استفاده از آن ها به طور مستقیم برای درمان زخم (موضعی) یا به صورت خوراکی (بدنی)، باید تحت نظر پزشک تجویز شوند. در بعضی موارد عفونت شدید، ممکن است آنتی بیوتیک های وریدی برای مبارزه با عفونت شدید خون (سپسیس = sepsis) تجویز شود.

برخی از خدمات کلینیک زخم دکتر مشتاق، کلینیک درمان زخم خوب در تهران:

درمان زخم

درمان زخم بستر