منوی سایت

رژیم غذایی شما چگونه می تواند به بهبود زخم کمک کند

بدون تغذیه مناسب، کل روند بهبود زخم دچار تاثیر منفی می شود. رژیم غذایی شما در طی مدت زمان ریکاوری نقش حیاتی در اینکه زخم شما با چه سرعتی بهبود می یابد، بافت زخم چقدر قوی می شود، مدت زمان ریکاوری چقدر است و اینکه بدن چگونه با عفونت مبارزه می کند، ایفا می نماید. رژیم غذایی ضعیف می تواند یک زخم طبیعی را به زخم مزمنی تبدیل کند که به نظر نمیرسد هیچ گاه بهبود یابد.

 

رژیم غذایی شما چگونه می تواند به بهبود زخم کمک کند

 

مرحله کاتابولیسم

حتی یک زخم کوچک می تواند باعث تغییر در نحوه متابولسیم مواد غذایی بدن شود. همانطور که بدن برای بهبود زخم تلاش می کند، هورمون استرس را ایجاد می نماید و منابع اضافی را (کربوهیدرات ها، چربی ها، پروتئین ها، آنتی اکسیدان ها و دیگر موارد) به ایجاد بافت جدید تبدیل می کند. به این فرایند با عنوان مرحله کاتابولیسم بهبود یاد می شود. سوخت و ساز بدن شما اساسا در طول این فرآیند افزایش می یابد.

اگر فاکتور کاتابولیسم بیش از حد طول بکشد، ناتوانی انرژی پروتئین (PEM) می تواند ایجاد شود. ناتوانی انرژی پروتئین باعث شروع یک چرخه منفی می شود که سرعت بهبود زخم را کاهش داده و سلامت شما را به خطر می اندازد. بدن شما پروتئین اضافی را برای مقابله با زخم ارسال می کند و در نتیجه دیگر سیستم ها و ارگان های مهم بدن پروتئین کافی دریافت نمی کنند. این موضوع منجر به کاهش توده عضلانی و تاخیر در بهبود زخم می شود.

 

تغذیه مناسب در بهبود زخم

پروتئین مهمترین جنبه رژیم غذایی شما در زمان بهبود زخم است. انرژی (کالری از کربوهیدرات ها و چربی ها)، اسید آمینه ها، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی (روی) نیز اهمیت دارند. نیازهای رژیم غذایی شما به صورت فردی محاسبه می شود و پزشک یا متخصص تغذیه ممکن است سطوح هر ماده غذایی را برای تسهیل بهبود برای شما تنظیم کند. دستورالعمل های زیر عمومی هستند، اما به شما درکی راجع به اینکه رژیم غذایی باید چه چیزهایی را شامل شود، می دهد.

 

پروتئین

پروتئین به ترمیم بافت آسیب دیده از زخم کمک می کند. شما نیاز به مصرف پروتئین بیشتری نسبت به حد معمول دارید تا به روند بهبود کمک کنید. این به معنی ۲ تا ۳ وعده پروتئین در روز است، هر وعده حاوی حداقل ۵۰ تا ۸۰ گرم گوشت (۱ فنجان لوبیا یا ۲ قاشق غذاخوری کره بادام زمینی به صورت جایگزین). پزشک شما می خواهد رژیم غذایی شما را به دقت نظارت کند. اگر کالری کافی مصرف نکنید، بدن احتمالا به جای بهبود، بیشتر پروتئین بدن را به انرژی تبدیل می کند.

 

چربی ها

چربی از محصولات لبنی برای بهبود زخم ضروری است. غشاهای سلولی با استفاده از اسیدهای چرب ایجاد می شوند و شما باید مصرف منابع اسیدهای چرب را برای التیام حفظ کنید. روغن های خوراکی و گوشت نیز یک منبع خوب چربی هستند. یک فنجان شیر یا ماست و یا ۵۰ گرم پنیر نمونه های خوبی است از میزان چربی که باید در طول فرایند بهبود به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید.

 

کربوهیدرات ها

برای جلوگیری از استفاده بدن از مواد مغذی دیگر و پروتئین ها برای تولید انرژی، مصرف زیاد کربوهیدرات ها ضروری است. غلات، نان، برنج و ماکارونی منابع خوبی از انرژی هستند و باید در رژیم غذایی روزانه شما موجود باشند.

 

ویتامین سی

ویتامین C یک آنتی اکسیدان مهم برای بهبود زخم است. ویتامین سی باعث افزایش قدرت زخم در زمان بهبود می شود و باعث ایجاد کلاژن در پوست می شود. ویتامین C همچنین در ایجاد رگ های خونی جدید مهم بوده و به جذب آهن کمک می کند. مرکبات و سبزیجات سبز برگ دارای منابع عالی ویتامین C هستند. شما باید روزانه ۲۰۰ میلی گرم ویتامین C مصرف کنید. این مقدار ویتامین سی می تواند به راحتی با صرف یکی از این مواد در روز تامین شود.

 

ویتامین A

ویتامین A یکی دیگر از آنتی اکسیدان های حیاتی است. بدن به ویتامین A اضافی نیاز دارد تا به بهبود زخم کمک کند. ویتامین A می تواند به مبارزه با عفونت و در کنترل پاسخ التهابی کمک کند. سطح ویتامین A باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد، زیرا اگر ویتامین A بیش از حد مصرف شود، ممکن است مسمومیت رخ دهد. میوه های و سبزیجات قرمز، تخم مرغ، ماهی و سبزیجات سبز تیره همه منابع خوبی از ویتامین A هستند.

 

روی

روی به بدن کمک می کند که پروتئین ها را سنتز کرده و کلاژن تولید کند، بنابراین این ماده معدنی برای بهبود زخم مهم است. تا زمانی که مقادیر کافی پروتئین از گوشت مصرف می کنید، باید در رژیم غذایی خود مقدار کافی روی دریافت کنید. سطح توصیه شده توسط پزشک شما از ۱۵ تا ۵۰ میلی گرم در روز متغیر است.

به دنبال کردن توصیه های تغذیه ای پزشک خود، به ویژه اگر رژیم غذایی تجویز شده است دقت کافی داشته باشید. بیماران دیابتی هنگام طراحی یک برنامه تغذیه با پزشک خود ملاحظات بیشتری خواهند داشت. نکته نهایی برای تأکید بر اهمیت هیدراتاسیون (مصرف مایعات) برای بهبود زخم است. در طول فرآیند بهبود، آب و مایعات زیادی بخورید تا به گردش خون و سم زدایی مناسب کمک کنید.

 

source: woundcarecenters.org

 

درباره کلینیک درمان زخم دکتر مشتاق

کلینیک درمان زخم مشتاق با پشتوانه‌ای قوی از تجربه و تخصص همکاران و اساتید دانشگاهی در خدمت شما هموطنان عزیز می‌باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *