درمان سوختگی های جزئی ناشی از برق گرفتگی

سوختگی های ناشی از برق گرفتگی، گاهی مواقع بسته به میزان ولتاژ اعمال شده، شدت جریان و مدت زمان آن، ممکن است جزئی باشند و تنها سبب سوختگی درجه یک شوند. با این حال، این سوختگی ها نیز نیازمند مراقبت هستند چراکه با عدم درمان و مراقبت می توانند عفونت کرده، گسترش یافته و برای بیمار دردسر ساز شوند. اقدامات لازم برای درمان سوختگی های جزئی ناشی از برق گرفتگی عبارتند از:

درمان سوختگی های جزئی ناشی از برق گرفتگی

• قبل از هر اقدامی لباس ها و جواهرات و دیگر اجسام نزدیک به محل سوختگی باید برداشته شوند. سوختگی های جزئی نیز می توانند سبب بروز تورم های ناخوشایند شوند، بنابراین لباس طلا و جواهر یا هرگونه جسم دیگر که سبب ایجاد فشار و تورم بیشتر می شود، باید بلافاصله برداشته شود تا ناراحتی و تورم کاهش یابد. در صورتی که تکه ای از لباس به محل سوختگی چسبیده باشد و با پوست سوخته ادغام شده باشد، سوختگی ایجاد شده جزئی نبوده و باید مراقبت های مربوط به سوختگی های عمده و عمیق انجام شود و از تلاش برای جدا کردن بافت پارچه از پوست اجتناب شود و فقط قسمت های سست تر جدا شوند.
  • برای خنک کردن، ناحیه محل سوختگی را می توان با آب سرد شست و شو داد تا زمانی که درد و تورم کاهش بیابد. آب سرد برای سوختگی های جزئی می تواند دمای پوست را کاهش داده و سوختگی را متوقف سازد. مهم است که از آب یخ و یخ برای خنک سازی پوست استفاده نشود، زیرا دمای بسیار سرد خود می تواند سبب آسیب بیشتر به بافت ها شود.
  • برای تمیز کردن محل سوختگی و جلوگیری از بروز عفونت، محل سوختگی باید با ملایمت فراوان شست و شو داده شود. برای شست و شو، علاوه بر استفاده از آب و صابون می توان از ژل ها و گاز استریل نیز برای تمیز کردن زخم استفاده کرد.
  • پس از بروز سوختگی ناشی از الکتریسیته، معمولا تاول بر روی ناحیه سوخته شکل می گیرد. باید توجه داشت که از ترکاندن و باز کردن تاول ها اجتناب کرد، چرا که این کار می تواند زمینه برای عفونت بالقوه را افزایش دهد.
  • پس از شست و شوی محل سوختگی، ضروریست که ناحیه آسیب دیده خشک شود. خشک کردن باید با پارچه کاملا تمیز و نرم انجام شود و زخم را خراش نداده و توجه داشت پارچه الیاف به روی زخم برجای نگذارد. گاز استریل نیز می تواند برای اینکار استفاده شود.
  • اعمال پماد آنتی بیوتیک موضعی بر روی زخم سوختگی، در کنار حفظ پاکیزگی و شست و شوی، می تواند از بروز عفونت ناشی از میکروارگانیسم ها پیشگیری کند. از اعمال اسپری ها و روغن ها بر روی زخم سوختگی اجتناب شود، چرا که می توانند سبب انتقال گرما و آسیب بیشتر به دروم ناحیه سوخته شوند.
  • ناحیه سوخته باید با بانداژ و پانسمان مناسب پوشانده شود. پانسمان استفاده شده نیز با بروز رطوبت از زخم و آلوده شدن، باید مرتبا تعویض شود تا زمینه عفونت ایجاد نشود. پانسمان و بانداژ اعمال شده نباید محکم بسته شود، چراکه می تواند سبب بروز آسیب و تورم بیشتر شود.
  • سوختگی های جزئی ناشی از برق گرفتگی نیز گاهی می توانند سبب آسیب ها و عوارض جدی تر شوند. بنابراین بهتر است بیمار با پزشک مشورت کند، بخصوص اگر دچار علائمی چون سرگیجه و ضعف، دردعضلانی در مفاصل، و تجربه گیجی یا فراموشی باشد.
  • بروز عفونت در سوختگی های درجه اول و جزئی کمتر اتفاق می افتد، اما احتمال آن نیز وجود دارد. بنابراین بیمار باید به نشانه های عفونت توجه داشته باشد و در صورت بروز آن ها به پزشک مراجعه کرده و درصدد درمان عفونت برآید.برخی از نشانه های عفونت زخم عبارتند از:
  • تغییر رنگ در ناحیه سوخته یا اطراف آن
  • تغییر رنگ پوست و تورم
  • تغییر ضخامت زخم سوختگی و سوزش های عمیق و ناگهانی در زخم
  • تخلیه ترشحات
  • تب
  • اگر سوختگی دچار تاول های بسیار بزرگ باشد، بهتر است برای از بین بردن آن و جلوگیری از ترکیدن و ترشح آن به پزشک مراجعه شود.

source: wikihow.com

مرکز درمان زخم: