درمان زخم مزمن

زخم مزمن هنگامی ایجاد می شود که هر نوع زخمی از نوع حاد، در فرآیند مورد انتظار برای این نوع زخم، درمان نشود. که در برخی از موارد ممکن است این فرآیند از یک تا شش هفته به طول بیانجامد.

علل زخم مزمن

عدم بهبود زخم که می تواند به علت فقدان یک یا چند مورد از الزامات اصلی بهبودی باشد. مانند عدم جریان خون مناسب در ناحیه زخم، عدم عرضه اکسیژن، عدم عرضه مواد مغذی و نبود محیط تمیز و عاری از عفونت.

جنبه مهمی در مراقبت از زخم ها وجود دارد که این است که عامل ایجاد کننده را با روش مناسب باید از بین ببرید.

انواع زخم های مزمن

برخی از رایج ترین انواع زخم ها و علل خاص آن ها عبارتند از:

زخم های عفونی

اگر علت عفونت با داروی مناسب درمان نشود، باکتری، قارچ و یا ویروسی که عامل زخم بوده در زمان مورد انتظار به درستی درمان نمی شود و باعث مزمن شدن زخم می شود.

زخم های ایسکمیک

ایسکمی به معنی آن است که ناحیه ای که دچار زخم شده است، خون کافی را دریافت نمی کند. محدود بودن جریان خون و عدم رسیدن کافی اکسیژن و مواد مغذی به زخم، می تواند روند بهبود آن را به تاخیر اندازد و یا حتی از درمان آن جلوگیری کند.

زخم های مسمومیت پرتوی

صرف نظر از اینکه منبع پرتو درمانی ( اشعه گاما یا اشعه ایکس ) بوده حتی تصادفی قرار گرفتن در معرض مواد رادیاکتیو مانند حوادث نیروگاه هسته ای یا منفجر شدن دستگاه های رادیاکتیو، که در این حالت فرد در معرض مواد پرتوی یونیزه قرار می گیرند، می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند و سبب آسیب رسیدن به بافت هایی که در معرض پرتو بوده اند، شود که این عامل زمان بهبود زخم را بسیار طولانی می کند.

⇐ کلینیک تخصصی درمان زخم دکتر مشتاق به همراه کادر تخصصی خود در زمینه درمان انواع زخم ها، از جمله درمان زخم بستر، درمان زخم عفونی، درمان زخم پای دیابتی ، درمان زخم سوختگی با پشتوانه ای قوی از تجربه و تخصص همکاران و اساتید دانشگاهی در خدمت شما هموطنان عزیز می باشد.

زخم های جراحی

زخم های ناشی از برش هایی که در طی عمل جراحی ایجاد می شود، ممکن است به زخم مزمن تبدیل شود، اگه که مراقبت از زخم ناکافی باشد می تواند زمان بهبود زخم را به تاخیر بیاندازد.

شایع ترین نوع زخم های مزمن

زخم های شریانی

این نوع از زخم ها می تواند بر اثر پرفشاری خون، آترواسکلروز ( متلاشی شدن ) و ترومبوز ( لخته شدن ) رخ دهد، که در آن کاهش جریان خون منجر به ایسکمی می شود.

زخم های دیابتی

این نوع از زخم های یک عارضه رایج در افراد مبتلا به دیابت است که ناشی از عدم کنترل آن می باشد، و در نهایت منجر به اختلال در عملکرد سیستم ایمنی، ایسکمی ( به علت گردش خون ضعیف و نوروپاتی ( آسیب عصبی ) می شود که در نهایت منجر به شکافتن پوست و ایجاد زخم می شود.

زخم های فشاری

فشار ثابت و اصطحکاک ناشی از وزن بدن در یک منطقه از بدن برای مدت طولانی می تواند منجر به شکافتن پوست و زخم شود. زخم فشاری که به عنوان زخم بستر شناخته شده اغلب در پشت بدن، پشت پا و پشت مچ پا نیز ایجاد می شود.

برخی از خدمات کلینیک زخم دکتر مشتاق، کلینیک درمان زخم خوب در تهران:

درمان زخم

درمان زخم بستر