در روند درمان زخم بستر و مراقبت از زخم بستر ، زخم بسترهای مرحله I و II معمولاً در طی چند هفته و / یا چند ماه با مراقبت خوب از بیمار ، مراقبت جامع و دقیق از زخم بهبود می یابند. بهبود  زخم بسترهای مرحله III و IV دشوارتر است.

زخم بستر را زخم فشاری یا زخم تحت فشار نیز می نامند.

تیم درمان زخم بستر:

درمان زخم فشاری / زخم بستر معمولاً به یک رویکرد چند رشته ای نیاز دارد. و اعضای یک تیم مراقبت از زخم باید:

• متخصص اصلی نظارت بر برنامه درمانی بیمار
  • یک پرستار متخصص در مراقبت از زخم بستر
  • یک مراقب حرفه ای که مراقبت طولانی مدت از بیمار را ارائه دهد و اطلاعات دقیق در این مورد را با خانواده به اشتراک بگذارد.
  • متخصصی که به افزایش دامنه حرکت کمک می کند.
  • متخصصی که نیازهای تغذیه ای را مشاهده می کند و رژیم مناسب را برنامه ریزی می کند.
تیم درمان زخم بستر

کاهش فشار در طول درمان زخم بستر:

اولین قدم در درمان زخم های فشاری ، کاهش فشار بر روی ناحیه ای است که دائما با بستر در تماس است. استراتژی ها به شرح زیر است:

پوزیشن دادن: در صورت وجود زخم بستر ، باید به طور مرتب به بیمار موقعیت صحیح داده شود. اگر بیمار از ویلچر استفاده می کند ، باید به مدت ۱۵ دقیقه وزن خود را به طرف مقابل بدهد و وضعیت او باید هر یک ساعت تغییر کند. اگر بیمار در بستر است ، باید وضعیت او هر دو ساعت یک بار تغییر کند.

هنگام موقعیت دادن به بیمار ، در حد توان بیمار از او پشتیبانی بخواهید. مراقبان می توانند از ملافه تخت برای بلند کردن و قرارگیری بیمار استفاده کنند. بنابراین می توان اصطکاک و آسیب پوستی را کاهش داد.

استفاده از مواد حمایتی: برای قرار دادن بیمار در موقعیت مناسب ، برای دادن موقعیت ، برای محافظت از زخم و پوست در برابر فشار ، باید از بالش و تامپون مخصوص استفاده شود.

تمیز کردن و پانسمان زخم در طول درمان زخم بستر:

مدل مراقبت که به بهبود کمک می کند باید شامل موارد زیر باشد:

• تمیز کردن: تمیز نگه داشتن زخم برای جلوگیری از تزریق ضروری است. اگر یکپارچگی پوست سالم است (درجه I) ، پوست را به آرامی با کمی آب و صابون بشویید و خشک کنید. هر بار که پانسمان را عوض می کنید ، زخم را با سرم تمیز کنید.
  • بستن زخم: فرآیند پانسمان زخم ، زخم را مرطوب نگه می دارد و سدی در برابر عفونت ایجاد می کند و اطمینان حاصل می کند که بافت اطراف زخم خشک باقی می ماند و بنابراین بهبود زخم را تسریع می کند. گزینه های بسته شدن زخم ممکن است گازاستریل ، ژل ، فیلم ، کرم های محافظ باشد. از ترکیب این مواد می توان برای پانسمان زخم نیز استفاده کرد.

متخصص زخم ، با در نظر گرفتن بسیاری از متغیرها مانند اندازه و شدت زخم ، جریان آن و سهولت قرار دادن و برداشتن مواد استفاده شده ، مواد پانسمان زخم را انتخاب می کند.

تیم درمان زخم بستر

از بین بردن بافت آسیب دیده در طول درمان زخم بستر (دبریدمان زخم):

برای درمان واقعی زخم بستر ، باید بافت های آسیب دیده ، مرده و آلوده اطراف زخم ت را نجات داد. دبریدمان زخم با استفاده از روش های مختلف با توجه به شرایط عمومی بیمار ، اهداف درمان و شدت زخم انجام می شود.

• دبریدمان جراحی: برداشتن بافت های مرده
  • دبریدمان مکانیکی: بقایای زخم را شل و از بین می برد. این فرایند را می توان با دستگاه ها ، سونوگرافی با فرکانس پایین یا مواد مخصوص پانسمان انجام داد.
  • دبریدمان اتولیتیک: با استفاده از توانایی آنزیم ها در از بین بردن بافت مرده در عملکرد طبیعی بدن انجام می شود. این روش برای زخم های غیر عفونی و جزئی استفاده می شود.
  • دبریدمان آنزیمی: با استفاده از آنزیم های شیمیایی و انتخاب مواد مناسب بسته شدن زخم که بافت مرده را از بین می برد ، انجام می شود.
تیم درمان زخم بستر

سایر مداخلات قابل استفاده در درمان زخم بستر:

مدیریت درد: زخم بستر می تواند دردناک باشد. مسکن ها و داروهای ضد التهابی  می تواند درد را کاهش دهد. این داروها می توانند در دبریدمان و عوض کردن پانسمان بسیار مفید باشند. برای این کار می توان از کرم های تسکین دهنده درد نیز استفاده کرد.

آنتی بیوتیک ها: آنتی بیوتیک هایی که با کرم یا از راه خوراکی در زخم های آلوده مصرف می شوند ، درمان را پشتیبانی می کنند.

یک رژیم غذایی سالم: متخصص ممکن است برای تسریع بهبود زخم بستر ، یک رژیم غذایی با پروتئین بالا ،غنی از ویتامین ها و مواد معدنی ،  میزان کالری و مایعات را توصیه کند. به بیمار توصیه می شود از مکمل های حاوی ویتامین C و روی استفاده کند.

بی اختیاری ادرار و مدفوع: مشکلات بی اختیاری ناشی از مثانه و روده باعث ایجاد باکتری و رطوبت بیش از حد در پوست شده و خطر عفونت را افزایش می دهد. مبارزه با بی اختیاری باعث تسریع در ترمیم زخم می شود. کمک به بیمار در ادرار کردن ، تعویض مداوم پوشک ، استفاده از لوسیون های محافظ روی پوست سالم و استفاده از سوند از جمله راهکارهایی است که می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

Source: www.istanbulmedicalcenter.com