تاثیر دیابت نوع ۲ بر سلامت پوست

تاثیر دیابت نوع 2 بر سلامت پوست

قبل از تاثیرات مهم دیابت نوع ۲ بر روی سلامت پوست بدن لازم است تا اطالاعاتی در رابطه با بیماری دیابت نوع ۲ داشته باشیم:

دیابت نوع ۲ چیست؟

به گفته انجمن دیابت آمریکا، مشکلات پوستی اغلب اولین نشانه های قابل مشاهده بیماری دیابت هستند. دیابت نوع ۲ می تواند مشکلات پوستی موجود را بدتر کرده و همچنین سبب ایجاد مشکلات پوستی جدید شود.

دیابت نوع ۲ یک بیماری متبولیک مزمن است که بر روی عملکرد جذب گلوکز ( قند ) بدن تاثیر می گذارد. زمانی که بدن توانایی تولید انسولین کافی نداشته باشد و یا به میزان کافی انسولین جذب نکند می توان گفت فرد مبتلا به بیماری دیابت نوع ۲ شده است.

در حالی که بیماری دیابت نوع ۲ در بزرگسالان شایع است، برخی از کودکان و نوجوانان به این بیماری مبتلا می شوند. عوامل خطر دیابت نوع ۲ شامل داشتن اضافه وزن، داشتن سابقه خانوادگی و عدم تحرک کافی است.

در حالی که هیچ درمان قطعی برای بیماری دیابت وجود ندارد اما می توان با داشتن یک رژیم غذایی سالم، تمرینات ورزشی و در برخی موارد با مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک، بیماری دیابت را کنترل و مدیریت کرد. نظارت مدوام بر سطح قند خون در مدیریت این بیماری بسیار مهم است. گاهی اوقات حتی ممکن است حفظ وزن سالم برای مدیریت این وضعیت بهداشتی کافی نباشد و پزشک شما تعیین کند که دیگر مداخلات درمانی نیز نیاز است.

تاثیر دیابت نوع 2 بر سلامت پوست

روش های درمانی معمول برای دیابت نوع ۲ عبارتند از:

• درمان انسولین:  تزریق انسولین، معمولا برای افرادی که بدنشان به داروهای خوراکی جواب نمی دهد، تجویز می شود.
  • سولفونیل اوره : داروهایی که پانکراس شما را برای تولید بیشتر انسولین تحریک می کند.
  • متفورمین : این دارو سبب افزایش حساسیت بدن نسبت به انسولین می شود.
  • مهار کننده دی پیتیدیل پپتیداز DPP4 : داروهایی که سطح قند خون را کاهش می دهند.

علل مشکلات پوستی مربوط به دیابت

دیابت نوع ۲ طولانی مدت با هیپرگلیسمی ( قند خون بالا ) می تواند سبب کاهش جریان خون به پوست شود. همچنین می تواند منجر به آسیب عروق خونی و اعصاب شود. کاهش گردش خون می تواند منجر به تغییراتی در کلاژن پوست شود که باعث تغییر بافت پوست، ظاهر و توانایی التیام آن می شود.

آسیب به سلول های پوستی حتی می تواند بر روی توانایی شما برای تعرق، تاثیر بگذارد. همچنین می تواند حساسیت شما به دما و فشار را کاهش دهد. برخی از داروهای کاهش قند خون ممکن است خطر ابتلا به مشکلات پوستی مرتبط با دیابت را افزایش دهد.

حدود یک سوم افراد مبتلا به بیماری دیابت، یک نوی از بیماری های پوستی را تجربه می کنند. به همین دلیل افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ باید موارد زیر را به خاطر داشته باشند:

• متوجه تغییراتی در پوست خود شوند
  • متوجه آسیب های وارده در پوست اطراف محل تزریق انسولین شوند
  • بریدگی یا زخم های که به آرامی بهبود می یابند.

موارد بالا باید به موقع توسط متخصص زخم دیابتی تشخیص و درمان شوند تا از ابتلا به عوارض جدی ثانویه مانند عفونت زخم پیشگیری شود.

دیابت و بیماری های پوستی

انواع بیماری های پوستی ناشی از دیابت معمولا میکروبی ( باکتریایی ) با قارچی هستند.

عفونت های باکتریایی

تاثیر دیابت نوع 2 بر سلامت پوست

عفونت های باکتریایی برای همه افراد مشترک است، با این حال این نوع از عفونت ها به ویژه در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مشکل ساز است. این شرایط پوستی اغلب دردناک و با دمای بالای پوست و تورم و قرمزی به همراه است. اگر میزان قند خون شما بالا باشد، ممکن است میزان و شدت آن افزایش یابد.

شایع ترین باکتری هایی که باعث عفونت های پوستی می شود: استافیلوکوک، استاف، استرپتوکوک یا استرپ است.

عفونت های باکتریایی جدی می تواند عفونت های بافتی عمیق به نام carbuncles را ایجاد کند. اگر مشکوک به عفونت باکتریایی هستید بلافاصله به متخصص زخم خود اطلاع دهید.

عفونت های قارچی

تاثیر دیابت نوع 2 بر سلامت پوست

عفونت های قارچی ناشی از گسترش قارچ یا مخمر بوده که در همه بیماران دیابتی رایج است. این بیماری به ویژه در افرادی که سطح قند خون آنها کنترل نشده باشد، رخ می دهد. عفونت های قارچی مناقطی قرمز هستند که با خارش و تورم همراه هستند و با پوست ضخیم و خشک محصور می شوند. عفونت قارچی به طور معمول در شکاف های گرم پوست، زیر سینه ها،کشاله ران، زیر بغل و در گوشه های دهان رشد می کنند. عفونت قارچی اگر به موقع تشخیص و درمان نشود می تواند تشدید و گسترش یابد.

source: healthline

برخی از خدمات کلینیک زخم دکتر مشتاق، کلینیک زخم: