منوی سایت

آشنایی با زخم عروقی، علل و درمان

زخم عروقی یا زخم وریدی، شایع ترین نوع زخم است که به طور معمول در اندام های پایینی رخ می دهد و بیش از نیمی از موارد زخم ها را در بر می گیرد. زخم عروقی منجر به از بین رفتن سلول های اطراف خود و بافت پوست می شود. زخم وریدی یا همان زخم عروقی، معمولا به صورت زخم پوست دیده می شود.

آشنایی با زخم عروقی، علل و درمان

علل بروز زخم عروقی پا

زخم عروقی پا زمانی رخ می دهد که دریچه های یک طرفه رگ ها، قادر به حفظ جریان خون به سمت قلب نیستند و نمی توانند از جریان برگشتی خون، جلوگیری کنند. به این مشکل از جریان خون، نارسایی وریدی یا نارسایی رگ نیز گفته می شود. سیستم وریدی در اندام تحتانی، شامل رگ های عمیق، نیمه عمیق و سطحی است. رگ های عمیق بین عظلات و رگ های سطحی در لایه های بالاتر، درست در زیر پوست قرار دارد. رگ های نیمه عمیق، رگ های عمیق و رگ های سطحی را به هم وصل می کند. زمانی که دریچه رگ ها آسیب می بیند، جریان خون در رگ ها بیشتر شده و فشار بیش از حد خون در رگ ها سبب آسیب آن ها شده و از رسیدن اکسیژن و مواد مغذی به بافت و عضلات جلوگیری می کند. در نهایت بافت تجزیه شده و منجر به تشکیل زخم می شود.

علائم و نشانه های زخم عروقی

همانطور که گفته شد اندام های تحتانی، شایع ترین محل برای زخم عروقی محسوب می شود. به ویژه مناطق داخلی قوزک و ساق پا. هنگامی که پوست شروع به تغییر رنگ به قهوه ای- بنفش کند، نشانه مهمی از وجود زخم عروقی است. ( تغییر رنگ پوست نشانه جمع شدن خون در پاها است. )

در حالی که زخم عروقی بدون درد است، اما ممکن است بافت اطراف زخم، خشک، ضخیم و دچار خارش شود. از دیگر نشانه های زخم عروقی پا، عفونت زخم و ساطع شدن چرک از زخم می باشد.

⇐ کلینیک تخصصی درمان زخم دکتر مشتاق به همراه کادر تخصصی خود در زمینه درمان انواع زخم ها، از جمله درمان زخم بستر، درمان زخم عفونی، درمان زخم پای دیابتی ، درمان زخم سوختگی با پشتوانه ای قوی از تجربه و تخصص همکاران و اساتید دانشگاهی در خدمت شما هموطنان عزیز می باشد.

عوامل خطر زخم عروقی

• زخم عروقی به ویژه زخم عروقی پا، به احتمال زیاد در موارد زیر رخ می دهد:
  • سالمندان ( خطر افزایش بروز زخم با سن )
  • افرادی که روزانه به مدت طولانی می ایستند. مانند افرادی که دارای مشاغل خاص هستند.
  • افرادی که دچار بیماری های وریدی و یا انسداد و التهاب رگ قلبی هستند.
  • بارداری ( خطر زخم عروقی در زمان بارداری افزایش می یابد. )
  • بیمارانی و افرادی که به مدت طولانی بی حرکت می مانند.
  • افرادی که سیگار و الکل مصرف می کنند.
  • بیماران مبتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت، کلسترول بالا و سایر بیماری هایی که بر سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد.

برخی از خدمات کلینیک زخم دکتر مشتاق، کلینیک درمان زخم خوب در تهران:

درباره کلینیک درمان زخم دکتر مشتاق