سیاه زخم نوعی بیماری عفونی است که توسط میکروب Bacillus anthracis ایجاد می شود. این میکروب از طریق لمس، تماس، استنشاق و خوردن به صورت مستقیم و غیر مستقیم به بدن راه پیدا می کند. درمان anthrax مسئله ای است که افراد باید آن را جدی بگیرند؛ زیرا این میکروب بسیار خطرناک و عفونی به سرعت در بدن تکثیر می شود و سموم را تولید خواهد کرد. از این رو قبل از گسترش این زخم باید درمان های ضروری صورت گیرد.

انتقال این بیماری از طریق قرارگیری در معرض آلودگی ها، محصولات حیوانی و مصرف گوشت نپخته اتفاق خواهد افتاد. به دلیل در دسترس بودن راحت این میکروب در طبیعت در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی، ممکن است خطرات مرگباری افراد را تهدید کند. این مقاله جهت بالا بردن سطح آگاهی افراد درباره این بیماری و درمان آن جمع آوری شده است.

حقایقی کلی درباره سیاه زخم و درمان آن

بیماری های عفونی توسط باکتری ها، قارچ ها و میکروب ها ایجاد می شوند و گسترش پیدا می کنند. از این رو تشخیص به موقع و اصولی نوع بیماری توسط پزشک روند درمان را سریع تر خواهد کرد.

دلیل ایجاد این بیماری باکتری باسیلوس آنتراسیس است. این باکتری از طبیعت به خصوص حیوانات وحشی و اهلی به بدن انسان راه پیدا می کند و فرد را با خطرات و مشکلات جدی روبرو خواهد کرد. باکتری موردنظر سموم خطرناکی را در بدن ترشح می کند که متشکل از پروتئین آنتی ژن محافظ، فاکتور مرگبار و عامل ورم هستند.

در صورت عدم درمان به موقع این زخم، ممکن است فرد به بیماری های پوستی، ریوی و روده مبتلا شود که خطر مرگ را به همراه خواهد داشت. این بیماری در صورت تماس با حیوان آلوده یا محصولات تولید شونده از آنها به افراد منتقل می شود.

بیماری مورد نظر یکی از خطرناک ترین بیماری های عفونی است که امکان گسترش آن از طریق حمله بیوتروریستی و بیولوژیکی وجود دارد. نکته مثبتی که در این خصوص وجود دارد عدم مسری بودن سیاه زخم از فردی به فرد دیگر است. به دلیل وجود این میکروب در طبیعت و راه های انتقال متفاوت آن، باید مراقبت های لازم را در این خصوص جدی گرفت.

این بیماری به چهار نوع پوستی، استنشاقی، گوارشی و تزریقی تقسیم بندی می شود. پزشک از طریق کشت باکتریایی بافت آلوده بدن بیمار نوع این بیماری را تشخیص خواهد داد. انواع متفاوت این بیماری در بیشتر مواقع با مصرف آنتی بیوتیک ها درمان می شوند. با این حال با توجه به شدت ضایعه و عمق بافت درگیر، ممکن است از درمان های دیگر نیز برای این منظور استفاده شود.

عوامل تأثیرگذار در شیوع سیاه زخم

از آنجایی که میکروب پدیدآورنده این بیماری در خاک و آلودگی های حیوانات یافت می شود و طول عمر آنها حدود ۴۸ سال است، از این رو از بین بردن آنها بسیار سخت و تقریبا انجام نشدنی است. هاگ ها یا اسپورهای این بیماری از طریق لمس، استنشاق و خوردن به بدن وارد می شوند و افراد را به خود آلوده خواهند کرد.

این هاگ ها سبب تکثیر باکتری ها و سموم در بدن خواهند شد. از آنجایی که میکروب این بیماری به راحتی و از طریق حمله بیولوژیکی گسترش پیدا می کند، جلوگیری از ابتلاء به آن سخت است. همچنین عوامل زیر در شیوع سیاه زخم تأثیرگذار هستند:

• میکروب این بیماری در خاک و طبیعت به راحتی یافت می شود.
  • امکان تولید آن در آزمایشگاه وجود دارد.
  • طول عمر میکروب Bacillus anthracis بسیار طولانی است و در شرایط سخت نیز نابود نخواهد شد.
  • انتشار آن از طریق حمله بیولوژیکی امکان پذیر است.
  • امکان پخش آن در هوا به صورت پودر و اسپری وجود دارد.
  • از آنجایی که هاگ های این بیماری میکروسکوپی هستند، با چشم قابل دیدن نیستند و به راحتی از طریق بینی، چشم و حلق به بدن وارد می شوند.
  • سرعت انتشار آن بسیار سریع و آسان است.

چگونگی ابتلاء افراد به سیاه زخم

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم این بیماری که خود را به صورت زخم های سیاه و عفونی نشان می دهد، از طریق متفاوتی انسان را درگیر می کند. شایع ترین عفونت از نوع پوستی است که به صورت زخم های سیاه و عفونی روی پوست نواحی متفاوت بدن خود را نشان می دهد. یکی دیگر از راه های ابتلاء به این بیماری مصرف گوشت خام حیوانات آلوده به میکروب سیاه زخم است. از این طریق ممکن است افراد به بیماری های کشنده و جدی مبتلا شوند.

راه سومی که از آن طریق میکروب این بیماری به بدن افراد وارد می شود، استنشاق است. از آنجایی که امکان انتشار هاگ های بیماری مورد نظر در طبیعت و هوا وجود وجود دارد؛ از این رو با تنفس به راحتی به بدن افراد وارد می شود. خطرناک ترین نوع ابتلاء به این بیماری از این طریق است؛ زیرا با تنفس هاگ ها به غدد لنفاوی قفسه سینه هدایت می شوند و در آنجا شروع به تکثیر و تولید سموم خواهند کرد. به همین دلیل اغلب افرادی که به این نوع از بیماری ریه مبتلا می شوند، در معرض خطر مرگ قرار دارند.

روش های درمان سیاه زخم

هر نوع بیماری با علائم مشخصی خود را بروز می دهد. در واقع با توجه به سن و سال هر فرد و نوع بیماری موردنظر ممکن است علائم در دوره های متفاوتی خود را نشان دهند. در حالت طبیعی دوره کمون این بیماری از یک تا پنج روز در نظر گرفته می شود. در برخی از مواقع نیز علائم تا هفته ها بعد از آلوده شدن فرد خود را نشان می دهند. درمان این نوع بیماری نیز با توجه به علائم آن انجام می شود.

• در صورتی که افراد در معرض این بیماری قرار گیرند ولی هنوز علائمی در آنها بروز پیدا نکند، پزشک اقدامات پیشگیرانه نظیر تزریق واکسن BiothraxTrusted Source و مصرف آنتی بیوتیک ها را پیشنهاد می دهد. این واکسن تنها توسط سازمان FDA تایید شده است. تزریق واکسن پیشگیرانه در دو دوز و در مدت ۱۸ ماه انجام می شود. پس از قرارگیری در معرض این بیماری واکسن در سه دوز تزریق خواهد شد.
  • همچنین با بروز علائم مصرف آنتی بیوتیک هایی مانند سیپروفلوکساسین یا داکسی سایکلین تا مدت ۶۰ الی ۱۰۰ روز توصیه می شود.
  • درمان های دیگر برای این بیماری شامل آنتی توکسین است که از این طریق سموم تولید شده توسط عفونت باسیلوس آنتراسیس از بین برود.
  • در موارد حاد این بیماری بستری شدن بیمار برای تخلیه مایع در ریه ها و تهویه مکانیکی از جمله اقدامات درمانی ضروری به شمار می رود.

نتیجه گیری

سیاه زخم نوعی بیماری عفونی است که از طریق میکروبی به نام Bacillus anthracis به بدن وارد می شود و سم تولید می کند. در واقع هاگ های این بیماری در طبیعت به خصوص بدن حیوانات وجود دارند و با استنشاق، تماس پوستی و خوردن به راحتی انتقال پیدا خواهند کرد؛ از این رو جلوگیری از گسترش آن با سختی همراه است.

افرادی که به این زخم ها مبتلا می شوند، درمان هایی نظیر تزریق واکسن، آنتی بیوتیک ها و آنتی توکسین دریافت می کنند. با این حال در موارد حاد تنفسی این نوع درمان ها در بیشتر مواقع جوابگو نخواهند بود؛ زیرا سموم به سیستم تنفسی فرد وارد می شوند و در آنجا گسترش می یابند؛ بنابراین مراجعه به پزشک و انجام به موقع درمان ها تا حدود زیادی جان افراد را نجات خواهد داد.

Source: www.healthline.com, www.health.ny.gov