زخم های پا نباید توسط کسانی که مبتلا به دیابت هستند ، نادیده گرفته شوند ، زیرا در صورت عدم درمان زخم های پا ، پیامدهای بسیار جدی ایجاد می شود. زخمی که در پا به درستی بهبود نیابد و در معرض خطر قرار بگیرد ، ممکن است به زخم پا تبدیل شده و باعث احتمال بروز عفونت شود. در واقع ، اگر یک زخم آلوده شود ، در صورت عدم توجه سریع پزشکی باعث عوارض شدیدی مانند گانگرن و قطع عضو می شود.

باند

گانگرن یک وضعیت پزشکی جدی است که در دو نوع وجود دارد گانگرن خشک و گانگرن مرطوب است. آنها در اثر عفونت های باکتریایی یا مسائل بهداشتی که از قبل وجود دارند ایجاد می شوند. متأسفانه ، دیابتی ها در معرض خطر هر دو نوع گانگرن هستند.

گانگرن در اثر عدم جریان خون در قسمت خاصی از بدن ایجاد می شود ، بنابراین دیابت می تواند با از بین بردن رگ های خونی باعث ایجاد گانگرن “خشک” شود. دیابتی ها همچنین می توانند در معرض عفونت هایی باشند که رگ های خونی را از بین می برند یا جریان خون را مسدود کند و باعث تورم شود زیرا افراد دیابتی سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

علائم زخم پا

به هرگونه شکاف در پوست پا، زخم پا می گویند بنابراین زخم پا موارد زیر را شامل می شود:

• برش
  • تاول
  • پوست ترک خورده
  • از بین رفتن پوست به علت یک کالوس
  • ناخن های بزرگ شده پا که به پوست اطراف فشار آورده و باعث زخم می شوند.

اگر متوجه علائم زخم یا هر یک از علائم فوق که می تواند منجر به زخم شود ، شدید سریعا پزشک معالج خود را ملاقات کنید.

اگر به زخم ایجاد شده توجه نشود یا زخمی به آرامی بهبود یابد ، ممکن است منطقه آسیب دیده بزرگتر شود و به زخم پا تبدیل شود. ابتلا به زخم پا خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد ، بنابراین مهم است که در اسرع وقت به پزشک معالج و پزشک جراح خود مراجعه کنید.

علائم عفونت

علائم زیر در محل زخم ممکن است نشانگر آلودگی پا باشد:

• قرمز شدن پوست سفید ، تیره شدن پوست قهوه ای یا سیاه
  • وجود درد زیاد
  • پوست به لمس حساس بوده و احساس سوزش می کند.
  • ظاهر چرکی

عفونت ممکن است با علائم دیگری همراه باشد از جمله:

• داشتن درجه حرارت بالا
  • تورم غدد
  • احساس بی حالی و ناخوشایندی

اگر متوجه شده اید که این علائم در شما وجود دارد پزشک خود را ملاقات کنید و اگر پزشک شما در دسترس نیست از فوریت های پزشکی کمک بگیرید.

علل ایجاد زخم پا

اگر کفش راحتی متناسبی ندارید و یا اگر با پای برهنه راه می روید ، احتمال ایجاد بریدگی و تاول در پای شما زیاد است.

همچنین ممکن است در اثر فعالیتهایی به پای شما آسیب وارد شود:

• برخورد برخی اشیاء به پاهایتان
  • ایجاد فشار بر روی پا
  • ایجاد ضربه به پا
  • سوختگی یا پوسته پوسته شدن پوست پا ناشی از استفاده از آب گرم
  • ایجاد زخم به علت بلندی ناخن های پا

افراد مبتلا به دیابت باید بیش از حد مراقب باشند زیرا دیابت می تواند بر روی اعصاب حسی در پاها تأثیر بگذارد که این موضوع باعث می شود حتی اگر زخمی در پاها وجود داشته باشد افراد متوجه آن نشوند و زخم به مرور بدتر شود.

اگر از زخم ها به خوبی محافظت نشود ، خطر ایجاد عفونت وجود دارد. عامل مهم دیگر در ارتباط با زخم در افراد دیابتی این است که زخم ها در افراد مبتلا به دیابت آهسته تر بهبود می یابند.

عوارض

اگر زخم ها به درستی بهبود نیایند ممکن است جای زخمی تشکیل دهند که سطح پوست و بافت زیر آن را درگیر کرده و تحت تاثیر قرار دهند. همچنین مهم است که زخم های پا بلافاصله بعد از تشخیص تحت درمان قرار بگیرند زیرا اگر عفونت ایجاد شود می تواند باعث گسترش عفونت در استخوان شود که این موضوع خطر قطع عضو را افزایش می دهد.

اگر زخم ایجاد شده است، مهم است که:

• زخم را با آب گرم تمیز کنید .
  • برای جلوگیری از ابتلا به عفونت ، زخم را با یک پانسمان زخم استریل یا باند بپوشانید.
  • زخم را روزانه تمیز کرده و پانسمان یا باند را هر روز عوض کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که با تمیز کردن زخم، زخم را بدتر نمی کنید.
  • اگر شی در زخم شما وجود دارد به پزشک خود اطلاع دهید.(هر شی مانند شیشه یا فلز)

درمان زخم های آلوده

اگر زخم آلوده شده است ، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. زخم آلوده را می توان با آنتی بیوتیک درمان کرد اما افراد مبتلا به دیابت غالباً نیاز به مراقبت های اضافی برای اطمینان از صحت بهبودی زخم دارند.
اگر نمی توانید پزشک معالج خود یا یک عضو تیم بهداشتی خود را در طی یک روز ببینید ، به نزدیکترین مرکز فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

جلوگیری از زخم ها و عفونت ها

شما می توانید با پوشیدن کفش مناسب به کاهش احتمال ایجاد تاول ، کالوس یا سایر مشکلات پا کمک کنید و خطر ایجاد زخم ها را به حداقل برسانید .

از راه رفتن با پای برهنه خودداری کنید تا از بروز وقایع احتمالی مانند بریدگی ، سوختگی و یا خراش جلوگیری کنید. به یاد داشته باشید اگر آسیب عصبی دارید  در صورت بروز آسیب دیدگی در پا ممکن است احساس درد نکنید پس به صورت دائم پاهای خود را بررسی کنید.

هر روز پای خود را برای وجود علائم آسیب یا هرگونه تغییر در احساس یا ظاهر بررسی کنید. اگر متوجه چیز دیگری شدید، به پزشک خود اطلاع دهید. صبر نکنید تا ببینید که آیا اوضاع بهتر می شود یا نه ، زیرا گاهی اوقات عدم درمان به موقع باعث مشکلات بدتری در فرد می شود.

سعی کنید سطح  قند خون خود را کنترل کنید و آن را در وضعیت مناسبی نگه دارید زیرا این موضوع باعث می شود زخم هایی که دارید سریع تر بهبود یابد.

Source: www.diabetes.co.uk