تاول های بدن که نتیجه ی ایجاد شکستگی در بدن باشد نشان دهنده ی آن است که ضربه ی بسیار شدیدی به آن ناحیه از بدن وارد شده است. این موضوع باعث ایجاد ورم می شود و اگر این تورم بیش از حد باشد، تاول را نیز به همراه می آورد.

تاول شکستگی یک تاول پر از مایع بوده که روی پوست ایجاد شده و پس از شکستن یک استخوان ظاهر می‌شوند. این تاول ها می‌توانند پس از جراحی نیز ایجاد شوند. شایع ترین قسمت بدن که این تاول ها در آنجا تشکیل می‌شوند مچ پا است، زیرا استخوان به سطح پوست نزدیک تر است ، به علاوه، اطراف استخوان، چربی و یا ماهیچه ی زیادی وجود ندارد بنابراین ممکن است در آن قسمت بیشتر از سایر قسمت‌های بدن تاول شکستگی رخ دهد. معمولاً تاول های شکستگی پس از آسیب پوست و استخوان طی دو روز ایجاد می شوند اما گاهی ممکن است شش ساعت و یا سه هفته طول بکشد تا ظاهر شوند.

علائم تاول شکستگی چیست؟

این تاول‌ها که پر از مایع هستند در اطراف یک ناحیه از بدن که شکستگی رخ داده باشد ایجاد می شوند. مایع داخل این تاول ها ژل مانند است. اگرچه بروز این مشکل دردناک است اما خود تاول ها دردی ایجاد نمی کنند. پزشکان تاول ها را به دو دسته تقسیم کردند: تاول خونی و تاول چرکی. تاول های چرکی دارای ویژگی های زیر هستند:

• مایع آن روشن است
  • پوست کشیده شده است
  • جداشدگی بیرونی ترین لایه ی پوست و لایه ی زیرین پوست

علائم تاول های خونی شامل:

• مایع آن خونی و قرمز رنگ است
  • پوست بالایی تاول شل شده باشد
  • جداشدگی بیرونی ترین لایه ی پوست و لایه ی زیرین پوست رخ داده باشد

تاول های خونی شکستگی ، صدمات جدی تری را وارد می کنند اما گاهی ممکن است یک فرد به هر دو نوع این تاول ها مبتلا شده باشد.

علل به وجود آمدن تاول شکستگی چیست؟

زمانی که یک استخوان می شکند، بدن به طور طبیعی مایع التهابی تولید می‌کند که این التهاب باعث ایجاد تورم می شود، تورم بر روی رگ های خونی فشار وارد کرده در نتیجه پیوند بین بیرونی ترین لایه پوست (اپیدرم) و لایه زیرین پوست (درم) از هم جدا می شود. این موضوع منجر می شود تا مایع، بین این دو ناحیه وارد شود و تاول را ایجاد کند.

تاول های شکستگی ممکن است زمانی رخ دهند که یک شخص، جراحی مربوط به استخوان مانند جراحی مچ پا داشته باشد. اگرچه این مورد نادر است اما ممکن است این تاول ها در قسمت های دیگری از بدن نیز دیده شوند.

به دلیل آنکه این تورم به صورت طبیعی پس از جراحی و یا شکستگی رخ می‌دهد ، بسیار حائز اهمیت است که آن قسمت از بدن (مانند پا) را حرکت ندهیم زیرا حرکت ندادن باعث کاهش تورم می‌شود.

ممکن است این سوال به وجود آید که شرایط درمان و مداوای این تاول‌ها چیست؟ زمانی که متوجه بروز این تاول ها شده‌اید حتماً باید به پزشک مراجعه کنید زیرا شما دانش کافی برای درمان آن را ندارید. پزشک می‌تواند بهترین روش درمان را برای شما تعیین کند اگر نیاز به جراحی نباشد پزشک ترجیح می‌دهد تا به شما توصیه کند که اجازه دهید این تاول‌ها خود به خود بهبود یابند، اما گاهی اوقات پزشک از یک تیغه ی تیز برای تخلیه مایع داخل تاول استفاده می کند. از آنجایی که این تاول پس از خروج مایع آن بر روی پوست می‌نشیند پزشک برای جلوگیری از عفونت یک پماد آنتی بیوتیک و یک پانسمان مخصوص تجویز می کند.

تاول های خونی شکستگی

تخلیه مایع تاول های خونی شکستگی به سختی صورت می گیرد. در ابتدا پزشک قسمت بالایی تاول خونی را برای تخلیه مایع آن خارج می کند، سپس از گاز مخصوص و پماد برای بهبود آن استفاده می کند بعد از آن تاول روند بهبودی را شروع می کرده و پوست جدیدی تشکیل می‌شود ، این پوست جدید طی یک یا دو هفته ایجاد می شود.

به طور کلی مدت زمان بهبود تاول های خونی ، بیشتر از تاول های دیگر است. برای جلوگیری از ابتلا به عفونت و یا عوارض خطرناک باید آن را تمیز نگه دارید و بانداژ را عوض کنید. همچنین دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید.

عوارض احتمالی تاول شکستگی چیست؟

بیشترین و نگران کننده ترین عوارض جانبی این تاول‌ها (خصوصاً هنگام بروز آن ها پس از عمل جراحی) عفونت و پارگی آن است. تاول از بهبودی سریع زخم جلوگیری می‌کند. اگر تاول شما بسیار به محل جراحی نزدیک باشد ممکن است پزشک مایع آن را تخلیه نکند. این تاول‌ها مخصوصاً اگر تاول خونی باشند می‌توانند بر روی پوست ها جا بیندازند و لکه زخم بر روی پوست بماند. تاول ها را باید ضدعفونی کرد تا منجر به عفونت نشوند زیرا در صورت رعایت نکردن بهداشت و ضدعفونی نکردن آن ها، باکتری‌ها به پوست حمله کرده و عفونت را ایجاد می کنند. علائم عفونت پوستی شامل: تورم، قرمزی و تخلیه چرک است.

چه کسانی دچار تاول های شکستگی می شوند؟

بنابر احتمالات زیادی که وجود دارد این تاول‌ها بر اثر شکستگی هایی ایجاد می‌شوند که باعث شده اند پوست مستقیماً روی استخوان چسبیده باشد. ایجاد سوانح پر خطر، آسیب به بافت و رنگ ها باعث ایجاد این تاول‌ها می شود. همانطور که گفته شد شایع‌ترین قسمت‌هایی که دچار این مشکل می شوند مچ پا، آرنج، پا و استخوان درشت نی است. به طور کلی نواحی استخوانی بیشتر دچار این مشکل می شوند. عوارض پر خطر برای تاول های شکستگی شامل: بیماری عروقی، فشارخون بالا، سیگار کشیدن و دیابت است.

سخن آخر

تاول های شکستگی به مرور زمان بهبود می یابند اما ممکن است چند هفته تا بهبودی کامل آنها طول بکشد. اگر به جراحی نیاز نداشته باشید باید اجازه دهید تا به خودی خود خوب شوند، اما اگر به جراحی نیاز داشته باشید باید قبل از آن تاول ها را بهبود دهید زیرا در غیر این صورت خطر عفونت را افزایش می دهد.

*در صورت نیاز به عمل جراحی، اصطلاحا پزشک با مراقبت های ویژه ، تاول را سوراخ می کند. باید توجه داشته باشید ک به هیچ عنوان نباید تاول خود را بترکانید.