هر فردی در طول زندگی خود ممکن است به انواع زخم دهان مبتلا شود. کسانی که این نوع از زخم ها را تجربه کرده اند، اطلاع دارند تا چه اندازه این بیماری درد و ناراحتی را در پی خواهد داشت. طی این معضل، غذا خوردن و آشامیدن با سختی مواجه می شود و افراد سوزش بسیاری را در دهان خود حس خواهند کرد.

این زخم ها دارای انواع متنوعی هستند و عوامل بسیاری سبب ایجاد آنها خواهد شد. اگر شما جز افرادی هستید که به زخم دهان مبتلا شده اید و به دنبال درمان خانگی آن می گردید، مطالعه این مقاله بی شک برای شما سودمند خواهد بود. بنابراین با ما همراه باشید.

انواع زخم دهان و روش های درمان خانگی آنها

انواع زخم دهان چه ویژگی هایی دارند؟

زخم دهان بیماری شایعی است که در دوره های متفاوتی زندگی هر فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری به صورت زخم در نواحی داخلی دهان شامل: لثه ها، لب ها، زبان، سقف دهان و داخل گونه ها دیده می شود.

علائمی که تحت تاثیر این بیماری به وجود می آید با توجه به نوع زخم با یکدیگر متفاوت است. با این حال بیشتر آنها خطری را برای افراد در پی نخواهند داشت و طی ۱ هفته بهبود پیدا می کنند. اگر بخواهیم تا انواع زخم دهان را دسته بندی کنیم باید آنها را به صورت زیر مورد بررسی قرار دهیم.

زخم هرپتی فرم (HU)

این نوع از زخم ها  را در دسته بندی زخم های آفتی قرار می دهند. زیرا ویژگی های ظاهری آنها بسیار شبیه به تبخال است. به عبارت دیگه این زخم ها به صورت خوشه هایی ۱۰ الی ۱۰۰ تایی با لبه هایی نامنظم ظاهر می شوند و اغلب اندازه ای دقیق دارند.

تفاوت این زخم ها با زخم های تبخال در غیر مسری بودن آنها است. زخم HU مسری نیست ولی از نوع زخم هایی است که به سرعت گسترش پیدا می کنند. به همین دلیل درمان این زخم ها باید هر چه سریع تر صورت گیرد. زخم هرپتی فرم اغلب در بزرگسالان مشاهده می شود و درمان آن یک الی دو هفته طول خواهد کشید.

زخم های Minor یا کوچک

یکی دیگر از انواع زخم دهان را زخم های مینور یا کوچک می نامند. این زخم ها به صورت اشکال بیضی یا گرد ایجاد می شوند و اندازه آنها در حدود ۲ میلی متر است و گاهی تا ۸ میلی متر نیز دیده می شوند. علائم آنها درد جزئی و سوزش است و تا مدت زمان دو هفته بهبودی آنها به طول می انجامد.

زخم های Major با بزرگ

این نوع از زخم ها عمیق تر و بزرگتر از زخم های مینور هستند و لبه های نامنظمی دارند. زخم های ماژور ممکن است به صورت برجسته دیده شوند و گاهی تا عمق بافت دهان نفوذ کنند. بهبودی این زخم ها ممکن است تا مدت ۶ هفته زمان نیاز داشته باشد. به همین دلیل این زخم ها امکان ایجاد زخم های طولانی مدت دهان را افزایش می دهند. همچنین بعد از بهبودی امکان باقی ماندن جای زخم در دهان وجود دارد.

انواع زخم دهان و روش های درمان خانگی آنها

چه عواملی سبب ایجاد انواع زخم دهان می شود؟

دلایل دقیق ایجاد این نوع از زخم ها مشخص نیست با این حال برخی از عوامل در ظهور این بیماری نقش بسیاری دارند که آنها را به صورت زیر بررسی می کنیم.

• آسیب های جزئی دهان در زمان دندانپزشکی
  • آسیب های ورزشی
  • مسواک زدن غیر اصولی
  • استفاده از دهان شویه های حاوی سدیم لوریل سولفات
  • حساسیت به برخی از غذاهای اسیدی و میوه جات
  • ایجاد آلرژی به باکتری های داخل دهان
  • عوامل ارثی
  • تغییرات هورمونی در زمان عادت ماهانه
  • استرس و کمبود خواب
  • کمبود برخی از ویتامین ها مانند: ویتامین B12، روی، آهن و فولات
  • ایجاد عفونت قارچی، ویروسی و باکتریایی
  • بیماری سلیاک
  • بیماری التهابی روده
  • بیماری های خود ایمنی
  • HIV

درمان های خانگی انواع زخم دهان چیست؟

امروزه به دلیل راحتی در استفاده از آنتی بیوتیک ها، بسیاری از افراد از درمان های خانگی انواع زخم دهان غافل مانده اند. آنتی بیوتیک ها متاسفانه سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کنند و در دراز مدت ممکن است آسیب جدی را به بدن وارد سازند. از این رو در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با روش های خانگی درمان این نوع از زخم ها آشنا کنیم.

درمان زخم های دهان با عسل

عسل یکی از بهترین گزینه های درمان خانگی زخم ها عنوان می شود. این ماده بسیار مفید و ارزشمند به دلیل خواص ضد عفونی کننده، ضد باکتری و ضد میکروبی خود شناخته شده است و در ترمیم زخم های دهان، کاهش التهابات و از بین بردن عفونت زخم ها کمک بسیاری می کند. عسل را روزانه روی زخم های داخل دهان خود قرار دهید تا اثرات منحصر به فرد آن را مشاهده کنید. از آنجایی که این ماده خوراکی است، بلعیدن آن با بزاق دهان مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.

خمیر جوش شیرین

یکی دیگر از موادی که به عنوان داروی خانگی در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرد، جوش شیرین است. جوش شیرین به دلیل ترکیب شیمیایی کربنات سدیمی که در خود دارد، درد را به سرعت کاهش می دهد و در درمان انواع زخم دهان موثر عمل می کند.

این ماده اسیدی که توسط زخم دهان ایجاد می شود را از بین می برد و با خنثی سازی آن بهبود را انجام می دهد. جوش شیرین را باید با آب به میزان مساوی ترکیب کرد و روی زخم دهان قرار داد تا خشک شود. درمان با جوش شیرین باید روزانه و در سه مرحله انجام شود تا نتیجه بخش باشد.

آب و نمک

ترکیب آب و نمک در درمان زخم های دهان توصیه می شود. نمک به عنوان ماده ای ضد عفونی کننده شناخته می شود و غرغره آن با آب در دهان، ویروس ها و عفونت ها را از بین می برد. همچنین درد و ناراحتی حاصل از این نوع زخم ها را نیز کاهش می دهد.

روغن نارگیل

روغن های طبیعی به دلیل خواص ضد میکروبی و  ضد باکتریایی که دارند در درمان زخم ها استفاده می شوند. روغن نارگیل نیز یکی از بهترین روغن های طبیعی است که از خواص درمانی بالایی برخوردار است. این روغن التهابات انواع زخم دهان را از بین می برد و به کاهش درد افراد کمک بسیاری خواهد کرد. جهت استفاده از این درمان خانگی باید مقدار مشخصی از این روغن را روی زخم مورد نظر قرار دهید و هر روز تا درمان کامل زخم ها این کار را تکرار کنید.

آب پرتقال

تحقیقاتی که در زمینه درمان زخم های دهان صورت گرفته است، نشان می دهد کمبود ویتامین C یکی از مواردی است که منجر به ایجاد زخم های دهان می شود. از این رو نوشیدن دو لیوان آب پرتقال در روز به دلیل سرشار بودن از این ویتامین توصیه می شود.  این ماده به افزایش ایمنی بدن و درمان زخم های دهان کمک بسیاری خواهد کرد.

در نتیجه…

زخم دهان یکی از مشکلاتی است که هر فردی در زندگی خود ممکن است به آن دچار شود. انواع زخم دهان شامل: زخم های هرپتی فرم، زخم های مینور و زخم های ماژور می شوند که هر کدام از این زخم ها علائم و طول دوره درمان متفاوتی دارند.

درمان های خانگی از جمله کم هزینه ترین و سالم ترین درمان ها در این خصوص به شمار می روند که از بین آنها درمان با عسل، آب پرتقال، آب نمک، روغن نارگیل و غیره توصیه می شود. بهتر است از خوددرمانی با داروهای شیمیایی بخصوص آنتی بیوتیک ها در این زمینه خودداری کنید. زیرا این داروها به مرور زمان موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شما خواهند شد.

Source: www.healthline.com, www.medlife.com

مقالات زخم

یک خطای مهم در این وب سایت رخ داده است.

دربارهٔ عیب‌یابی در وردپرس بیشتر بدانید.